Nachtvlucht met de politiehelikopter - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Nachtvlucht met de politiehelikopter - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Nachtvlucht met de politiehelikopter

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

22 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Om een iets breder beeld te krijgen van de diversiteitsproblematiek dan Toronto, ben ik vandaag een kijkje gaan nemen bij de regiopolitie, York-region. Op het programma stond een gesprek met de korpschef, die 8 jaar geleden is aangenomen met als belangrijkste missie het verbeteren van het diversiteitsbeleid. Zijn business-kaartje spreekt al boekdelen, namelijk alles is vertaald in 8 verschillende talen.

Een boeiend gesprek met een boeiende man; alles staat in het teken van diversiteit. Zo begint hij elke toespraak met een welkomszin in 16 verschillende talen en ook hier een sterke focus op de jeugd. Het verschil met bijv. de politie van Toronto is dat ze 20 jaar geleden al zijn begonnen met schoolagenten, niet omdat het een reactie was op een incident, maar omdat men oprecht vond en vindt, dat het investeren in de jeugd op den duur terugbetaald wordt in een goede samenwerking tussen burgers en politie. Mijn bevindingen tot nu toe kon ik op een mooie manier met hem spiegelen, waarbij ik ook nog een keer een ander perspectief mee kreeg.

Even later ga ik mee met Bruce, officier van dienst. Eerst even een verklaring tekenen: voor het geval er iets met me gebeurt, zal ik de politie niet aansprakelijk stellen! Het kogelvrije vest en politiejasje gaan mee om buiten te dragen.
Bij de meest ernstige delicten gaat hij ter plaatse om waar nodig te coordineren. De surveillance heeft een melding gekregen van een burger die op You Tube een filmpje heeft gezien van een jongeman, die -naar mening van de melder - in zijn kelder bezig is met het maken van een bom. De explosievenopruimingsdienst en de surveillance zijn bij de betreffende woning. Als we aankomen staat het sein al op veilig; het betreft een scholier die in de kelder van zijn ouderlijke huis scheikundige experimenten uitvoert. Geen bom dus! De politiemacht die voor de deur staat doet de ouders niet schrikken; ze willen graag samen met ons op de foto en hebben de grootste lol.....Vreemd!?
Als ik in de kelder een kijkje neem, snap ik waarom dat de melding een potentieele bommenmaker betrof (zie foto).

Vervolgens word ik afgezet bij de plaatselijke luchthaven om een nachtelijk vlucht met de politiehelikopter mee te maken. Ik moet weer dezelfde verklaring tekenen: ik beloof, dat als ik dodelijk verongeluk met de politie helikopter, ik hun niet aansprakelijk ga stellen....

Helaas geen melding, maar een gewone surveillance boven een drukbevolkt gebied. Erg leuk om te doen en natuurlijk vol trots over de luchtvloot van de KLPD-DOS verteld en - zover ik kon - verteld hoe wij de heli inzetten.

Omstreeks 23.30 uur weer terug op het 'thuis'honk. Het was me weer een 'busy' weekje.


  • 23 Oktober 2010 - 15:17

    Laury:

    super gaaf mit dea helikopter! zooj ig oug wel willen, s'nachts in Toronto mit un helikopter rond vliegen det is toch geweldig!

    gr laury

  • 23 Oktober 2010 - 20:46

    Rob:

    Hay Pat,

    Indrukwekkend of niet. Ik heb 'm mogen maken boven Perth, Australie, met de Australian Federal police, maar dat was gewoon bij daglicht en dat was al een meer dan bijzondere ervaring. Perth een prachtige stad in West Australie, wel crimineel, maar niet zo'n smeltkroes van culturen en spanningen als Toronto of York, is mijn inschatting. Ook ik heb samen met duizenden Australiërs op 27 januari 2001, independeceday (inmiddels Australianday), links en rechts een Australische hand vasthoudende, uit volle borst staan meezingen. Ik weet nog dat dat een kippenvelervaring was. Ik kan mij bijzonder goed voorstellen wat je allemaal doormaakt, zeker gezien de speciale missie waar je voor daar bent.

    Groetjes,

    Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 89500

Voorgaande reizen:

13 September 2011 - 17 September 2011

Migratie en urbanisatie in Toronto

30 November -0001 - 14 November 2010

Toronto

Landen bezocht: