World Peace Day - onthulling monument - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu World Peace Day - onthulling monument - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

World Peace Day - onthulling monument

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

02 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Twee oktober is de verjaardag van Mahatma Gandhi. De dag van de vrede is mondiaal aan hem opgedragen en wordt op deze dag gevierd. De Hindoestaanse gemeenschap in Toronto heeft daarom deze dag uitgekozen voor de onthulling van een monument.

Een monument voor alle Canadese soldaten (152) die de afgelopen jaren in Afghanistan het leven lieten, terwijl ze vochten voor vrede en democratie. De Hindoestaanse gemeenschap is op eigen initiatief zo'n twee jaar geleden begonnen om dit te realiseren.
De nodige hoogwaardigheidsbekleders waren aanwezig, zoals de minister van defensie, de minister van financien, de leider van de oppositie in Canada (en de verwachtte nieuwe premier). Daarnaast familie van omgekomen soldaten, de militaire erewacht, vertegenwoordigers van verschillende godsdiensten, lokaal bedrijfsleven, gemeente en natuurlijk politie.

Voorafgaand aan de feitelijke onthulling, werd door een vertegenwoordiger van de Aboriginals in Canada, een inwijdingsceremonie gehouden in het Indiaans (en dus niet Indiaas). Dat was al een zeer bijzonder begin, althans voor mij.

Vervolgens allerlei speeches, die allen een rode draad hadden: "ook al zijn we als Candadezen verschillend, hebben we andere geloofsovertuigingen, achtergronden etc, we hebben als burgers in dit land de morele plicht een rol te spelen in de internationale gemeenschap. We zijn er trots op, dat we dit als Canadezen kunnen doen. Door deze bijdrage kunnen we in ons eigen land in vrede blijven leven".

Symboliek is een belangrijk bindmiddel in deze multiculturele samenleving: gezamenlijk het Canadese volkslied zingen, een monument plaatsen. Ook het feit, dat dit nieuwe monument naast het monument van Gandhi is geplaatst, zegt iets over de manier waarop de Hindoestaanse gemeenschap naar haar 'nieuwe' land kijkt.

Nadat de speeches waren afgelopen vonden er gebeden plaats door verschillende vertegenwoordigers van de diverse religies: o.a. Joods, Moslim, Hindoe, Protestants en Katholiek. Dat deze kerkelijke vertegenwoordigers daar in harmonie naast elkaar stonden en gezamenlijk een krans plaatsten bij het monument, geeft weer hoe men elkaar begrijpt, ontmoet en vooral elkaar nodig heeft !

Dit maakte voor mij weer eens duidelijk hoe universeel de waarden van religie kunnen zijn, als je ze maar respecteert.

Ik werd er stil van......

• 03 Oktober 2010 - 08:34

Nick:

Practig Patrick. Daarom alleen zou ik graag in Canada willen wonen...

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010