Hoal out day.... - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Hoal out day.... - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Hoal out day....

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

16 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Het is zaterdag en om 07.45 uur word ik opgehaald door Alex, zijn twee zonen en zijn 78-jarige moeder. Vandaag gaat zijn zeilclub alle zeilboten uit het water halen ivm het naderende winterseizoen: hoal out day, en ik ga hem daarbij helpen.

In deze moderne tijd, in deze moderne stad zou je verwachten dat dit ook op een moderne wijze wordt uitgevoerd. Echter niets is minder waar: de boot wordt op een houten bok gevaren en vervolgens wordt er aan weerszijden van de houten bok een lang dik touw vastgemaakt. Aan elk touw moeten dan zo´n 40 mensen met alle kracht de bok en boot naar de juiste plek op de wal trekken. Een soort touwtrekken, maar dan naar dezelfde richting ........
En zo gaat dat 100 boten lang door..

Tijdens de pauzes raak ik in gesprek met enkele clubleden. Zo kwam ik in gesprek met een man die 17 jaar geleden vanuit Bosnie naar Canada is geimmigreerd. Hij was piloot in het Bosnische leger, maar kon zich niet meer verenigen met de taken die hem opgedragen werden. Hij besloot te immigreren en kwam in Canada terecht. Ik kwam tijdens het gesprek er niet achter of hij destijds is gevlucht of is geimmigreerd. Zijn Kroatische vrouw was het niet eens met zijn besluit en bleef samen met hun zoon achter. Eenmaal in Canada zijn ze van elkaar gescheiden. Hij moest vervolgens met helemaal niets zijn leven opstarten ´started from scratch´ heet dat hier. Na 11 jaar aan de lopende band in een fabriek te hebben gewerkt, lukte het hem -door de avondopleidingen die hij ondertussen had gevolgd- een baan te krijgen in de IT sector. Op mijn vraag of hij zich destijds welkom heeft gevoeld in dit land en in deze stad, antwoorde hij als volgt:´ Vanaf de allereerste dag werd ik gerespecteerd om de persoon die ik was; ik voelde me hier thuis en dat gevoel is er nog steeds´.

In een gesprek met een ander clublid kreeg ik een meer rechtse reactie: al die ´vluchtelingen´ die het land binnen komen en geld krijgen van de sociale dienst, moesten er maar weer snel uit en de grenzen moesten gesloten worden......

Ondertussen besef ik dat ik vijf weken in Canada ben. De tijd gaat te snel en te langzaam tegelijkertijd. Te langzaam, omdat ik mijn gezin mis. Te snel, omdat ik besef dat ik in deze periode alleen het topje van de ijsberg zal zien. Ondanks dat ik regelmatig onder de oppervlakte terecht ben gekomen, zijn er nog heel veel aspecten die ik nog wil ontdekken en die tijd nodig hebben.

Maar een ding staat vast: het op deze wijze kijken en zien...hoop ik ook voort te zetten in mijn kleine kikkerlandje, Nederland.

Oh ja, bijna nog iets vergeten: ik werd weer herkend door dezelfde zwerver van een paar weken geleden. Ik stopte hem wat kleingeld toe en ik hoorde hem zeggen: Thanks, Robert Redford..........
Volgende keer blijf ik ´stiekem´ op gehoorafstand staan om te horen wat hij tegen andere mannelijke donateurs zegt......








  • 17 Oktober 2010 - 01:58

    Eveline Rutten:

    Leuke indrukken weer, hier wordt het voorjaar dus goed om een herfstimpressie te lezen want tenslotte is het thuis ook herfst. Heb je ook skype? vanochtend hebben Dick en ik skype-contact gehad, met een tijdsverschil van 12 uur een hele prestatie!! groet

  • 17 Oktober 2010 - 14:52

    Peter Vd Slagt:

    He Patrick,
    Het klinkt allemaal verschikkelijk; zeilen, ijshockey, t-bone steaks, kalkoen, schitterende omgeving, interessante mensen ontmoeten…Als je hulp nodig hebt, laat het even weten. Maar de tijd gaat snel. Al weer een aantal weken in Canada. Leuk om je ervaringen te lezen. Als je de verhalen tot je door laat dringen is het wel een heel andere aanpak dan wij hier gewend zijn. Bijzonder eigenlijk dat zón Fitna film en de anti-moslim sentimenten, ook daar aan de andere kant van de aardbol een bepaalde manier van verontwaardiging brengt. Het stellen van grenzen in tolerantie blijkt overal een issue. Spanning op tolerantie en de vrijheid van meningsuiting.
    Alvast een fijne verjaardag gewenst en nog vele leerzame ervaringen in de komende dagen in Canada.

    Oh ja; als je die zwerver weer eens ontmoet die jou Robert Redford noemt, kijk eens of hij misschien een witte stok heeft met een paar rode bandjes erop…..
    PS; zet je hoop vooral op de Griekse koffie. Als je toekomst voorspelling afhangt van de KLPD koffie, is het slecht met je gesteld.

  • 18 Oktober 2010 - 07:14

    Nick:

    Tjonge! 100 boten! Da´s veel.
    V.w.b. de reactie van de tweede man over de vluchtelingen! Tja, die zitten overaal. Bang dat ze hun "mooie leven" kwijt raken. Bang voor het onbekende!

  • 18 Oktober 2010 - 19:37

    Rini V:

    Hello Robert(!)

    Ik hoorde van Ine dat we via deze site alvast van je reisverhalen kunnen smullen. Heb vast een klein voorproefje genomen. Wat leuk om te lezen... ben best wel een beetje jaloers.. blijkbaar toch het verkeerde vak gekozen!

    Ik begrijp dat je nog ongeveer een maandje te gaan hebt.
    Zorg goed voor jezelf en geniet van elk moment!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 89311

Voorgaande reizen:

13 September 2011 - 17 September 2011

Migratie en urbanisatie in Toronto

30 November -0001 - 14 November 2010

Toronto

Landen bezocht: