Big Sky van de Rainy River stam - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Big Sky van de Rainy River stam - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Big Sky van de Rainy River stam

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

24 September 2010 | Canada, Toronto

De Toronto police heeft diverse zgn liassion-officers om de verbinding te maken met verschillende communities. De aboriginal peacekeeping section ( 2 politiemensen) is een bijzondere groep. De oorspronkelijke bewoners van Canada zijn immers de indianen en deze groep heeft een zeer lange geschiedenis. Ze noemen het zelf de first nations; 600 verschillende stammen in Canada (!), waarvan 130 in de provincie Ontario waar Toronto deel van uitmaakt. Binnen Toronto wonen vermoedelijk 80.000 aboriginals. Vermoedelijk, omdat niet iedereen weet van zijn afkomst of er niet voor uit wil komen....dat trouwens ook voor politiemensen geldt.

Vandaag met Kim en Daryll, beiden werkzaam bij deze sectie, een dag opgetrokken. Ze hebben beiden een aborginal schtergrond, met westerse namen. De Indiaanse naam van Daryll is echter Big Sky en hij hoort bij de Rainy River stam.

De aboriginal community kenmerkt zich door armoede, sociale achterstand, hoge werkloosheid en verslaving aan alcohol en drugs. Op mijn vraag wat hier de reden van is; kwam natuurlijk geen eenvoudig antwoord. Eigenlijk hadden Kim en Daryll er geen antwoord op. Misschien had het te maken met hun geschiedenis; vroeger moesten de stammen in reservaten leven en sommigen doen dat nu nog. Reservaten die bij lange na niet voldoen aan de huidige levensstandaard; geen riolering, stromend water etc. De kinderen werden vroeger uit de gezinnen gehaald en in tehuizen gestopt; zogenaamd om de 'savage'(wilde) uit de persoon te halen... Daarna werden ze vaak geadopteerd of van het ene naar het andere tehuis overgeplaatst met de nodige trauma's als gevolg. Toch gaf Daryll aan dat hij het niet begreep, immers hij had door te leren en investeren in zichzelf ook een goede baan gekregen...

Met beiden naar een wijk met sociale woningbouw voor Aboriginals en een school gegaan, waarvan 40 % bestaat uit aboriginals. Wat me verbaasde was, dat de Aboriginals kleutersklassen afgezonderd in de school les kregen. De Aboriginals kinderen kregen niet alleen Engels , maar hun werd ook een Indiaanse taal geleerd - Ojibway of Cree- .
Op mijn vraag waarom: om ze toch iets van hun eigen identiteit te leren en hun eigen cultuur. Zeer bijzonder.

Daarna naar de Native Child Services Toronto, een welzijnsinstelling voor de native/aboriginals. Op mijn vraag hoe hun relatie met de politie was, kreeg ik als antwoord, dat de plaatselijke politie - divisie - meer betrokken zou moeten zijn, maar dat ze blij waren met de peacekeeping sectie. Blijkbaar toch een gat dat intern overbrugd moet worden en nemen de verwachtingen toe.

Vervolgens naar de meest populaire stadszender van Toronto, CityNews gegaan. Citynews wilde een partnership aangaan met de aboriginals peacekeeping sectie. Ik vond het vreemd, dat dat al niet eerder had plaatsgevonden, Maar wat bleek, een van de presentatoren was er recent achter gekomen dat hij Aboriginalsbloed in zich had en dus ging hij op zoek naar zijn roots en wilde hij meer samenwerken met de politie om de problematiek van deze bevolkingsgroep meer aandacht te geven in de media. We kregen een rondleiding door een van de redacteuren, die Aboriginal was en haar verhaal vertelde over haar adoptie, tehuizen en haar huidige vrijwilligerswerk voor deze community; indrukwekkend !

Bij het eten's-avonds in gesprek geraakt met twee Bewust ongehuwde moeders, die met hun kinderen en Philipijnse nannies naast me zaten. Op de een of andere manier vlotte dit gesprek wel.... en hoefde ik mijn dagboek niet tevoorschijn te halen.

• 26 September 2010 - 11:56

Nick:

Mooi volk toch die Indianen Patrick. Inderdaad het is triest als je ziet hoe ze tegenwoordig leven. En hoe trots ze vroeger waren toen nog geen/weinig blanken in hun continent waren. Natuurlijk hadden de stammen ook ruzie met elkaar maar wie niet zo´n 300 jaar geleden. Ze leefden van de natuur, hadden respect voor dieren en planten, doodden een of twee bizons alleen voor te eten en hadden geen vaste plek. Waarschijnlijk het resultaat van duizenden jaren evolutie en ervaringen met de natuur en natuurrampen. Leren overleven in een omgeving waar ze al duizenden jaren woonden. Toen kwamen de Britten en de Fransen en dachten dat ze de Indianen moesten socialiseren, pikten hun land in om goud te zoeken (hadden de Indianen niet eens nodig omdat toch alles met elkaar deelden), stichtten steden en hebben dat mooie volk omgevormd tot de ongelukkige “westerlingen” die ze nu zijn. Waarom denken we toch altijd dat onze manier van leven, normen en waarden aan iedereen ter wereld, tegen hun zin in, moeten overbrengen?
    Van de week hoorde ik weer dat er een Nederlands bedrijf dat een jaar geleden was overgenomen door een Amerikaans bedrijf dicht gaat en de werknemers op straat komen te staan. Wat had de directie dan anders verwacht? Wij weten toch al lang hoe deze salami-techniek van de Amerikanen werkt? Binnen een jaar zijn weer 5 aandeelhouders een paar tientalen miljoenen rijker geworden. Is dit goed voor de economie? Natuurlijk niet! Economie is niet allen in geld uit te drukken, maar ook geluk, tevredenheid en groei bij mensen. In een vrijemarkt economie zoals die van Adam Smith hoort iedereen rijker (innerlijk inbegrepen) te worden en niet alleen 10 mensen. Wij vergeten dat we mensen zijn, deel uitmaken van de natuur, vrienden nodig hebben en elkaar dienen te respecteren en te helpen om er met z´n allen gelukkiger en beter te worden. Wij denken dat we meer materiele dingen nodig hebben (die voegen eigenlijk niets toe aan onze misère) en doen er allen aan om andere kapot te maken als we maar beter van kunnen worden. Waarom hebben we niets van de Indianen geleerd? Waarom laat de politiek deze moderne maffiosi hun gang gaan en bedrijven die door mensen vol liefde voor het bedrijf in 100 jaar zijn opgebouwd binnen een jaar naar de mallemoeren helpen? Dat zijn nou de grootste criminelen van onze tijd. Die moeten achter de tralies. Niet de Indiaan die trots was, het leven dicht bij de natuur prefereerde, alles met zijn mensen deelt, geen waarde hecht aan geld, huizen, goud en andere onzin en nu alles kwijt is en van ellende in de criminaliteit is beland. Wat erg!!!