Diversiteit in opsporing - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Diversiteit in opsporing - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Diversiteit in opsporing

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

07 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Niet alleen binnen handhaving, maar ook binnen opsporing investeert de Toronto Police Service om een antwoord te geven op de veelkleurige samenleving. Vandaag een kijkje genomen binnen de centrale recherche.

Zo is er een aparte unit, die zich bezig houdt met opsporing van racisme of uitsluiting op grond van ras, geloof, ethniciteit of geaardheid - de zgn Hate-crime unit. Er is ook op elk district een politiemedewerker werkzaam die hiervoor verantwoordelijk is, maar deze unit behandelt de zwaardere gevallen, bijv. hakenkruizen op een Joods kerkhof!

Ook adviseren zij de korpsleiding bij onrust in de samenleving nav racisme gerelateerde onderwerpen. De collega waar ik het gesprek mee voerde, heeft begin dit jaar de korpsleiding en toezichtscommissie van de Toronto Police geadviseerd over de film Fitna van Geert Wilders. De conclusie was dat de film als 'ongemakkelijk' zou worden ervaren door de Moslim gemeenschap, maar volgens de Canadese wetgeving niet strafbaar zou zijn. Als dit wel het geval zou zijn geweest, zou Wilders bij aankomst in Canada ongetwijfeld gearresteerd zijn. Dit nam niet weg dat er binnen de moslim gemeenschap veel onrust over de film was ontstaan.
De collega was zeer goed op de hoogte van de situatie in Nederland en de rest van Europa en blijft de situatie monitoren om snel in te grijpen als dit wenselijk is in de samenleving in Toronto.

Het viel me bij al die verschillende onderdelen van de recherche-eenheid op, dat er zeer pro-actief geinvesteerd wordt in hun taakstelling. Preventie door informatie-vergaring en intelligence is een belangrijk aspect van hun dagelijks werk; hiermee willen ze voorkomen dat als het kalf verdronken is, de put gedempt moet worden. Niet alles is meetbaar in keiharde resultaten wanneer het gaat om preventie, maar desalniettemin gelooft men in de meerwaarde ervan.

• 08 Oktober 2010 - 05:53

Nick:

Ik ben er nog Patrick...
    Alleen ik heb niets te zeggen. Toevallig hebben we het gisteren op school over Wilders gehad (bijeenkomst voor de ouders). Wie heeft eigenlijk op hem gestemd? Ik snap er nog steeds niets van. En het schijnt dat er overal in Europa van de Wildertjes te zijn, zelfs in Zweden. Tijd om het oudste continent te verlaten?

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010