Ride along - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Ride along - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Ride along

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

08 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Als de school de assistentie van de politie nodig heeft, dan komt het goed uit dat er een politiemedewerker verbonden is aan de school. Vandaag had een van de Highschools in 55 division gevragd voor politieassistentie om een optocht te begeleiden van de school naar een sportterrein: the school parade !

Vervolgens wordt er een stevig blik agenten opengetrokken, zichtbaarheid is het toverwoord. Daar waar in Nederland vermoedelijk geen enkele agent vrij gemaakt zou worden ivm prioriteitsstelling, zie je hier dat er drie politievoertuigen en ongeveer 10 bikers (politiemensen op de mountainbike) de optocht gaan begeleiden. Geeft wel een veilig gevoel, maar in de discussie met de collega waar ik bij in het voertuig zat, moest hij toch wel toegeven dat het ook wel met wat minder kon. Of was ik de zuinige Hollander......

Vervolgens met een zogenaamde ride along - ernaast zitten tijdens het rijden.. - de rest van de dag gesurveilleerd in het bewakingsgebied van dit district. Met een kogelvrij-vest in het politievoertuig, want dat is hier normaal. Iedereen die naar buiten gaat in uniform, draagt een dergelijk vest. Het is helaas al te vaak gebleken dat dit nodig is....

Tijdens de surveillance in Little India uitgekomen, een gebied waar met name mensen uit India werken. Tot voor enkele jaren woonden de meesten ook in deze buurt, maar nu wordt na sluitingstijd van de winkels de reis aanvaard naar de wijken buiten de stad.

Vervolgens samen met sergeant Ruby, een vrouwelijke politiefunctionaris van Indiaase afkomst, enkele winkels ingelopen. Ze kent de mensen en het omschakelen van het Engels naar het Indiaas, was voor mij toch iets moeilijker als voor mijn collega.....Maar het werkt wel, de mensen voelen zich op hun gemak als de politie de winkel binnenkomt en ze in hun moedertaal begroet !!

In gesprek met personeel van een kledingzaak, maakten deze duidelijk wel heel erg gesteld te zijn op de politie van Toronto. Hierbij werd de vergelijking gemaakt met de politie van India, die niet zo sociaal in de omgang was. Toen ze hierheen emigreerden was dit in het begin wel erg wennen en geloofden ze niet dat de plaatselijk politie zo sociaal georienteerd was. Nu begrijp ik ook waarom de Toronto Police zoveel investeert in zogenaamde nieuwkomers. Deze krijgen uitleg over de structuur en cultuur van de Toronto Police Service om de drempel laag te maken en het vertrouwen te vergroten. Dit lukt echter niet even goed bij alle groepen, er zijn nog genoeg uitdagingen

• 09 Oktober 2010 - 05:59

Dick De Boer:

Hallo Patrick, lees met veel belangstelling jouw blog en de enthousiaste verhalen. Zit zelf nu bijna een weekje in Tokyo. Wil wel even paar dingen met je delen. Wil je mij mailen op djgm.de.boer@hotmail.com

• 11 Oktober 2010 - 06:07

Nick:

Tja... mountainbikers in de stad! Maar hier in Baexem... Oeps! Ik zeg niets meer...