leiderschapstijlen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu leiderschapstijlen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

leiderschapstijlen

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

26 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Een van de onderwerpen waar ik extra aandacht aan besteed gedurende mijn periode in Toronto is natuurlijk leiderschap. De leiderschapstijlen die binnen een multiculturele omgeving gebruikt kunnen worden om te komen tot een succesvolle manier van het bevorderen van diversiteit zijn:

1.Transformeel leiderschap: inspirerende en motiverende leiders
Transformeel leiderschap zie je terug bij een leider die motiveert, inspireert, richting geeft en mensen op één lijn brengt.Transformationele leiders creëren een gedeelde toekomstvisie. Ze benaderen de omgeving proactief, scheppen kansen en creëren condities.

2.Participatief leiderschap: mensen betrekken bij beslissingen
Participatief leiderschap wordt gekenmerkt door het delen van informatie en het gebruiken van ideeën en suggesties van ondergeschikten om groepsbeslissingen te bereiken. Participatieve leiders krijgen mensen in beweging en betrekken medewerkers bij de te nemen beslissingen. Participatief leiderschap bevordert een diversiteitbevorderende werkomgeving
In een diversiteitbevorderende werkomgeving worden medewerkers gestimuleerd om vanuit onderlinge verschillen met elkaar te reflecteren en te discussiëren over de werkprocessen. Dit vergroot de effectiviteit van de groep. Uit een recent onderzoek blijkt dat vooral participatief leiderschap werkt als het gaat om het bevorderen van een innovatief klimaat. Een transformeel leider is vooral zelf charismatisch en richtinggevend en laat minder ruimte voor actieve inbreng van anderen. In een diversiteitsbevorderende werkomgeving is ook integratie van perspectieven van belang. Het is vooral participatief leiderschap dat een integratie van perspectieven bevordert.

Tot zover even een stukje theorie. De praktijk in Toronto laat zien dat de korpschef Blair beide leiderschapstijlen toepast; hij is niet alleen een persoon die inspireert en richting geeft, hij probeert ook zijn medewerkers op een lijn kregen. Dit lijkt nadrukkelijk te lukken op het niveau van leidingevenden en door de manier van werving ook voor de overige medewerkers. Het borgen van zijn leiderschapsstijl zal volgens mij een uitdaging worden, maar de verwachting is dat juist door zijn beleid, zijn opvolger een multiculturele uitstraling zal hebben. Naast directieve sturing en richting geven, is het van belang dat medewerkers ook zelf het belang van verandering inzien: intrinsiek gemotiveerd zijn, heet dat.

Inmiddels heb ik op vele plekken in het korps mogen ervaren dat de medewerkers ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien en om problemen aan te pakken met inbreng van eigen ideeen. Hierdoor neemt het verantwoordelijkheidsgevoel toe; dit stralen ze ook uit naar de burgers waarmee samen gewerkt wordt. Ook wordt op een brede manier informatie met burgers gedeeld; een van de aspecten van participatief leiderschap.

Wat je zaait zul je oogsten.......

Een organisatie die effectief omgaat met diversiteit is allereerst inclusief. Waar ik nog niet helemaal achter ben, is in hoeverre voorwaarden voor gedrag van medewerkers binnen de Toronto Police wel of niet al te strikt worden gehandhaafd. Dit is namenlijk ook een van de voorwaarden voor mensen om zich binnen een organisatie velig te voelen. Gelet op de para-militaire structuur, lijkt het erop dat er wel strikte voorwaarden voor gedrag zijn binnen dit korps. In hoeverre dit van invloed is op de leiderschapstijlen en daarmee diversiteitsbeleid is nog het onderzoeken waard.

• 27 Oktober 2010 - 05:46

Jan Kirpestein:

Het wordt tijd dat je terug komt.
    Ik begin je te missen!
    En je weet het, qua leiderschapstijl wil ik onder alle omstandigheden met je werken.

• 27 Oktober 2010 - 09:31

Ursula:

Hey Patrick, ik heb je even niet gevolgd, we zijn een week naar Istanbul geweest. Ook een indrukwekkende stad trouwens met de verbinding Europa-Azie!Zo te horen heb je het nog steeds naar je zin en krijg je heel veel informatie. Als je voor je ontspanning nog iets leuks wilt doen als Hetty er is, moet je maar kijken of je kaartjes voor Cirque Eloize kunt krijgen, dat is een magische aard van circus, toeren ook over de wereld! Moet waanzinnig mooi zijn, zijn gestationeerd in Toronto! Veel plezier nog verder!

• 27 Oktober 2010 - 14:26

Jolanda Aalbers:

Ha die Patrick,

Zo te lezen zijn er geen momenten waarop jij je verveelt! Wij vervelen ons ook niet maar zien natuurlijk wel uit naar het moment waarop je ons MT weer komt versterken. Ik ben benieuwd wat wij gaan merken van jouw nieuw verworven inzichten!