Schaatsen met Ard Schenk - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Schaatsen met Ard Schenk - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Schaatsen met Ard Schenk

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

17 Oktober 2010 | Canada, Toronto

Ward Island ligt op een steenworp afstand van Toronto centrum. Ongeveer 15 minuten met de veerboot en je staat opeens op een rustig eilandje. Vroeger was dit een eilandje, waar de hippiecultuur en kunst zegevierde. Nu staat het gedeeltelijk in het teken van de achterblijvers van die tijd, maar is er ook een kein pretpark en vooral veel watersport. Over het gehele eiland zie je soms verscholen, soms open, diverse uiteenlopende vormen van kunst. Een bord met een indringende vraag( zie foto), zette me wel aan het denken......

Tijdens het verkennen van het eiland zag ik een oudere man aan een mahoniehouten roeiboot werken; ik liep naar hem toe en begon een gesprek. Tom bleek 40 jaar geleden vanuit Zwitserland naar Toronto te zijn verhuisd; hij was timmerman en actief in schaatsen. Hij vertelde me dat hij Canadees kampioen schaatsen was geweest en dat hij destijds op de buitenbaan in Heereveen een schaatswedtrijd tegen Ard Schenk had gereden. Helaas verloren !
Hij kon wel nog de nodige woordjes Nederlands, varierend van scheldwoorden (die ik hier niet ga herhalen) tot 'heb je goed geslapen'....??

Hij vertelde me dat hij in 1978 als hippie op het eiland beland was en daarna is gebleven; tot op heden is er nog steeds een soort commune waarin ze leven. Vandaag moeten ze gaan stemmen of er wel of niet alcohol verkocht mag worden in hun buurthuis: 'je moet opletten wat je zegt en doet, want in zo'n kleine gemeenschap lig je zo buiten als je niet uitkijkt....'

Ik vertelde waarom ik in Toronto was en hij reageerde direct door te verwijzen naar de G20; het leek wel een politiestaat en dat waren ze hier in Canada echt niet gewend. Twee vrienden van hem hadden 17 uur in een kooi gezeten en waren vervolgens vrijgelaten, zonder dat er een aanklacht ingediend was, dan wel vervolging zou plaatsvinden. Hij begreep wel dat de politie in Toronto voor een uitzonderlijke taak stond tijdens de G20, maar het was allemaal de schuld van de premier die Toronto zo nodig moest profileren. Het was toch te gek dat deze top zo'n 1000 miljoen dollar heeft gekost; geld dat ze beter konden steken in het verbeteren van de infrastructuur van de stad. Hij verplaatste zich veel met de fiets en met dit vervoermiddel was je je leven niet zeker in Toronto.Aldus Tom !

Over het algemeen was hij wel over de politie te spreken, maar was benieuwd of ze de sociale houding nog lang konden volhouden. Immers de druk in de samenleving neemt iedere dag toe en de geldstroom naar de politie zou wel eens kunnen verminderen vanwege de economische crisis. Interessante waarneming die herkenbaar is in Nederland !

Voordat we afscheid van elkaar namen, heb ik hem nog even geholpen zijn roeiboot in het boothuis te leggen; klaar voor de winter. Bij mijn volgende bezoek aan het eiland moest ik een kop koffie bij hem komen drinken: 'Als je op het eiland arriveert, gewoon vragen naar Tom'.

Ook dat is Toronto !

• 18 Oktober 2010 - 08:22

Frank:

Hoi Pat,

Schaatsen met Ard is bijzonder, maar schaatsen met Frank op de Longest in Ottowa is heel bijzonder :-)

• 18 Oktober 2010 - 13:12

Patrick:

Ja Frank, je hebt gelijk. En vergeet niet de beaver tails !!!

• 18 Oktober 2010 - 15:54

Laury:

leukleuk
    je ontmoet veel leuke mensen!

xxxlaury