Het feest van het licht - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu Het feest van het licht - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

Het feest van het licht

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

07 November 2010 | Canada, Toronto

Na een ochtendwandeling, samen uitgekomen bij een Anglicaanse kerk midden in Downtown Toronto; de erewacht van de Schotse Highlanders stond de kerkgangers op te wachten. Er stonden ook twee politieagenten buiten te wachten en vroeg hun of er sprake was van een speciale gelegenheid. Dat was inderdaad het geval: de kerk bestond vandaag 160 jaar en ter ere van 'remembrance-day- (herinneringsdag) van 11 november a.s. vond er vandaag een speciale dienst plaats. Remembranceday is bedoeld voor alle gewonde en overleden Canadese soldaten die elders op de wereld gevochten hebben. Het is een soort Bevrijdingsdag, maar dan omgekeerd. Ik besef, dat we mede dankzij de Canadezen, nu in ons land kunnen leven in een democratie ipv in een fashistisch tijdperk. Dit wel met een groot verlies van levens, waard om aan herinnerd te worden !!

We namen plaats in de kerk en het was inderdaad een mooie dienst met veel zang, Schotse doedelzakmuziek, trompet, koor en harmonie. De politie had (wederom) een speciale plek tijdens de dienst. Op het moment dat de trompettist de 'last post' liet horen, stonden ze samen met oudgedienden van het leger in het gelid om te salueren. De geestelijke van deze kerk stond ook zijn preek te houden in politieuniform: hij is kapelaan van het 51e politiedistrict.

Later in de middag met Sam naar Divali: het Hindoestaans feest van het licht. Bedoeld om het donker vaarwel te zeggen en het licht te omarmen op een moment dat de donkere maanden er aan komen. Het is ook een feest van vrede en samen zijn. We rijden naar een Hindoestaanse tempel een uurtje verderop en worden welkom geheten met de mededeling, dat ik een van de 8 gasten ben die het licht mogen ontsteken ter ere van dit feest!? Weet niet echt wat dit betekent, maar laat me maar verrassen.....

We zitten samen aan tafel met de voorzitter van de Raad van toezicht op de Toronto police ( geimmigreerd vanuit India in 1971), die later op de avond geeerd wordt vanwege zijn belangrijke werk voor de gemeenschap in deze stad. Er zijn zo'n 500 mensen aanwezig in de tempel: voornamelijk Hindoestaans en Sikhs, allen even kleurrijk gekleed. Samen met enkele parlementsleden, de consul generaal van India, een voormalig premier van Britisch Columbia en andere hoogwaardigheidsbekleders, word ik even later gevraagd het podium te betreden: 'Please welcome the commissioner of the Dutch Police Patrick Voss....'
Applaus.... Ondertussen vraag ik me af, hoe ik nu weer hier terecht ben gekomen.....

Ik krijg een soort bloemenketting om en mag een van de kaarsen aansteken, die symbool staan voor de start van Divali. Een onverwachte eer die mij ten deel valt en het voelt ook eervol !! Even later begrijp ik pas, dat het deel uitmaakt van hun manier van insluiting en dat is een mooie gewaarwording. Na een korte foto-shoot... mogen we even later het podium weer verlaten.

Daarna enkele uren van speeches en traditionele -en Bollywood dans met als afsluiting ....heerlijk Indiaas eten !! We hebben genoten van de dansen en de inhoud van de speeches. Ik realiseer me, dat deze dag veel te snel voorbij is gegaan....

  • 09 November 2010 - 08:08

    Peter Vd Slagt:

    He globetrotter; het zit er bijna op. Goede reis terug naar huis. Doe voorzichtig.
    Peter vd Slagt

  • 09 November 2010 - 08:30

    Marco:

    Hallo Patrick,
    Het zit er al weer bijna op. Nu het einde van je reis nadert zal dit wel gemengde gevoelens bij je oproepen. Nog een paar mooie dagen en alvast een veilige en goede terugreis toegewenst.
    Grn, Marco

  • 10 November 2010 - 09:22

    Frank:

    Hoi Pat,

    Het zit er bijna op, ik heb genoten van je mooie verslagen, bedankt. Goeie reis terug. Gr. Frank.

  • 10 November 2010 - 19:20

    Peter:

    Gedurende je verblijf jouw verslagen gelezen. Wat een indrukken en ervaringen heb je mogen beleven. Volgens mij bruis je van de ideeën. Ik denk dat het voor iedereen een gezonde ervaring zou zijn om je te verplaatsen in andere culturen en gebruiken van mensen op deze aardbol. Ik vind dat persoonlijk een van de grootste winstpunten tijdens cursussen en oefeningen in het buitenland.
    Een goede veilige terugreis. We spreken elkaar binnenkort.

    Groeten
    Peter

  • 10 November 2010 - 21:25

    Huize Kessels:

    Ha wereldreiziger,

    Met veel plezier alle verslagen gelezen, wat een leven wat een leven......
    Hopen jullie weer snel te zien maar doe eerst maar eens bijtanken van al dat werken.
    Hebben een paar keer in de week extra aan jullie moeten denken, want dan had ons Josephine haar bavetje weer om...

  • 11 November 2010 - 09:42

    Trix Moree:

    Danke je wel dat je ons hier in Nederland zo je indrukwekkende reis laat meebeleven.
    Ik wens je een goede reis terug en tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1249
Totaal aantal bezoekers 89286

Voorgaande reizen:

13 September 2011 - 17 September 2011

Migratie en urbanisatie in Toronto

30 November -0001 - 14 November 2010

Toronto

Landen bezocht: