We serve - we zijn dienstbaar...... - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu We serve - we zijn dienstbaar...... - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

We serve - we zijn dienstbaar......

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

23 Oktober 2010 | Canada, Toronto

De missie van de Nederlandse politie kan worden samengevat in twee krachtige woorden: waakzaam en dienstbaar. De Toronto police service heeft de slogan 'to serve and protect - dienstbaar en beschermen-.

Niet alleen de politie heeft dergelijke krachtige statements, maar er zijn ook private organisatie die dienstbaarheid in hun vaandel dragen. Zo was ik vanavond te gast bij het 75-jarig jubileum van de plaatselijke Lionsclub. De Lions zijn geen onbekende serviceclub voor me, dus ik was benieuwd naar de Canadese versie ervan.
De Lions zijn een wereldwijde organisatie ( 1.3 miljoen leden) die de slogan 'We Serve' letterlijk en figuurlijk in hun vaandel dragen. Zij zorgen ervoor dat door middel van activiteiten geld ingezameld wordt ten behoeve van goede doelen. Dit kan varieeren van een oogkliniek in een derde wereldland tot het organiseren van een kledinginzamelingsactie tbv minder bedeelden in hun eigen gemeenschap etc etc.

Omdat de wijk waarin ik woon nu niet bepaald divers van samenstelling is (blank en Anglosaksisch), dacht ik dat dit ook het geval zou zijn bij de Lionsclub, echter dat bleek niet het geval te zijn. Ik was uitnodigd door een lid van de plaatselijke adviescommissie van het 55e district. Er werd veel gezongen (clublied en volkslied) en de sprekers lieten op een overtuigende wijze zien dat ze dienstbaar zijn aan de samenleving, zonder er iets voor terug te willen zien. Onvoorwaardelijke inzet voor je medemens die het minder goed heeft dan jezelf en dat op een mondiale schaal. Een inzet die verenigd en bruggen slaat.

Of de Lionsclub in Toronto vanwege de multiculturele samenstelling van de club en de samenleving anders is dan een Lionsclub in Nederland, kan ik niet zeggen op grond van deze ene avond; maar heb het gevoel dat dit niet het geval is. Immers dienstbaarheid is universeel van karakter en niet onderhevig aan kleur, ethniciteit, ras etc. En dat was in elk geval iets dat ze uitstraalden.

Het was een gezellige avond met natuurlijk het terugkerende bindmiddel - eten !

• 24 Oktober 2010 - 19:43

Marius:

hallo Patrick,
    Hetty wees me op de site en heb verschillende dagverslagen met interesse teruggelezen. Bijzonder om een en ander te kunnen meemaken en nuttig om het vooruitstrevend Canadese diversititeitsbeleid te vergelijken met het Nederlandse. Ik vraag met dan af: Zijn er van belang zijnde verschillen in de beide samenlevingen? Kent Canada trouwens een vrij wapenbezit? Nog een leerzame en fijne tijd wens ik je.
    Helaas zit je te ver weg om tijdens de nachtwacht van L. Culinair een geruststellend beroep op je te kunnen doen.
    Met groet en tot ziens Marius.

• 26 Oktober 2010 - 06:34

Nick:

Onze Lions kent toch ook een (bi-)multiculturele samenstelling?