De Imam in de synagoge en de Rabbi in de Moskee - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu De Imam in de synagoge en de Rabbi in de Moskee - Reisverslag uit Toronto, Canada van Patrick Voss - WaarBenJij.nu

De Imam in de synagoge en de Rabbi in de Moskee

Door: patrickvoss

Blijf op de hoogte en volg Patrick

05 Oktober 2010 | Canada, Toronto

De moslimgemeenschap in Toronto is zeer divers. Zowel vanuit ethnisch als geografisch oogpunt is het een smeltkroes van mensen. Ondanks de interne verdeeldheid binnen deze gemeenschap, die bijna een automatisch gevolg hiervan is, is men er toch in geslaagd om samen een moslim burgerforum op te richten dat gerechtigd is de korpschef van politie te adviseren: the Muslim consulative committee.

Voorafgaand aan een avondbijeenkomst had ik een langdurig gesprek met een van de leden: Imam Patel. Hij is al 23 jaar op de een of andere manier betrokken bij de politieorganisatie en heeft vanaf het begin de veranderingen binnen de politie en de gemeenschap kunnen volgen. Een belangrijk keerpunt in de samenwerking was de terroristische aanslag 9.11. Er vond agressie plaats tegen de moslim gemeenschap en op dat moment was het voor de leiding van de politie noodzakelijk om de verbinding met de moslim gemeenschap te versterken.
Het werd op dat moment ook duidelijk dat de politie onvoldoende zicht had op deze gemeeschap met als gevolg dat men elkaar (niet-vrijblijvend) moest opzoeken. Daarna werd ook de eerder genoemde commissie opgericht met bijbehorende mandaten.

Het gesprek ging verder over de anti-moslim sentimenten in de huidige samenleving. 'Natuurlijk' ging het gesprek ook over de situatie in Nederland en hoe de reactie op de Fitna film van Wilders was in Toronto. Dit was wel degelijk een stevig issue hier.

Ik vond dat voor mezelf wel een apart en pijnlijk moment; ik voelde me op de een of andere manier bijna mede-verantwoordelijk aan het feit dat een mede-Nederlander op een dergelijke manier zijn boodschap de wereld in stuurt. Gisteren was Wilders nog uitgebreid op het Canadese journaal, waarbij nadrukkelijk zijn rol in het evt. minderheidskabinet geetaleerd werd. Tevens werd ingegaan op zijn rechtszaak en zijn wraking van de rechters.

Rationeel is mijn gevoel natuurlijk onzin, maar een zeker gevoel van schaamte kan ik niet ontkennen. Verdere polarisering in onze samenleving zal niet leiden tot in harmonie met elkaar samenleven en elkaar respecteren. En de manier waarop Nederland hierdoor in beeld komt, maakt mij niet blij......of moet ik, dit gezegd hebbende, ook een standje vanuit de politiek verwachten, omdat ik spreek vanuit mijn functie....? Ik ga graag de discussie aan!

De Iman maakte me echter duidelijk dat de anti-moslim sentimenten ook in de Commonwealth landen, zoals Engeland, Australie en Canada momenteel hun opgeld doen. Juist in tijden van economische crisis staan er mensen op die misbruik maken van de sentimenten van de burgers en daar hun voordeel mee doen. Ja, het is helaas een historisch gegeven binnen de mensheid, dat er altijd naar een zwart schaap wordt gezocht. De voorbeelden spreken boekdelen!

Naar mening van de Imam heeft juist dit gedrag tot gevolg, dat mede hierdoor er binnen de moslim gemeenschap personen of groepen opstaan die vanuit pure woede op deze generalisering, de wapens oppakken.

Imam Patel vertelde me hoe hij binnen de verschiillende geloofsgemeenschappen in Toronto zijn verantwoordelijkheid pakt om elkaar te leren begrijpen. Zo is hij een zgn twinning-project gestart met de Joodse gemeenschap. Hij preekt soms in de synagoge en de rabbi in de moskee ! Samen zorgen ze voor inzamelingsacties voor de voedselbank in Toronto en houden gezamenlijke workshops.

Niet iedereen binnen de moslim gemeenschap is blij met deze onderlingen interacties en de manier waarop hij met de politie samenwerkt. Met name bij degenen die uit een homogene samenleving komen, is er angst om de 'anderen' te ontmoeten, waardoor -naar hun zeggen-het eigen geloof verzwakt wordt. Maar zoals de Imam zegt: als je geloof sterk is, wordt het niet verzwakt door anderen te ontmoeten en te leren van elkaar. Het wordt er alleen maar sterker door.


  • 07 Oktober 2010 - 08:02

    Mariette Sanders:

    Ha Patrick, ik ben even je dagboek aan het lezen bij je ouders. Ik moet zeggen: heel indrukwekkend. Je maakt het een en ander mee! geniet ervan en kom weer goed thuis met een hoop verhalen. Groetjes uit het thuisfront. (ook van pa en ma) uit Susteren

  • 07 Oktober 2010 - 08:02

    Mariette Sanders:

    Ha Patrick, ik ben even je dagboek aan het lezen bij je ouders. Ik moet zeggen: heel indrukwekkend. Je maakt het een en ander mee! geniet ervan en kom weer goed thuis met een hoop verhalen. Groetjes uit het thuisfront. (ook van pa en ma) uit Susteren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

vanuit Politietop Divers in de gelegenheid gesteld om gedurende 2 maanden het diversiteitsbeleid van de Toronto Police te ervaren om met de best practices - naast mijn persoonlijke leiderschapsontwikkeling - een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het diversiteitsbeleid in Nederland.

Actief sinds 08 Sept. 2010
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 88978

Voorgaande reizen:

13 September 2011 - 17 September 2011

Migratie en urbanisatie in Toronto

30 November -0001 - 14 November 2010

Toronto

Landen bezocht: